Ny konsumentköplag
Den nya konsumentköplagen trädde i kraft den 1 maj. Den nya lagen ändrar kraven på näringsidkare som säljer varor till konsumenter.
Vad innebär den nya lagen?
Den nya konsumentköplagen innebär en del nyheter och förändringar i förhållande till den tidigare konsumentköplagen. Bland annat förlängs den tid som konsumenten som senast kan göra gällande ett fel i en köpt vara. Tidsfristen för när ett fel presumeras vara ursprungligt förlängs även från sex månader till två år från varans avlämnande. Det innebär att näringsidkaren i två år efter avlämnandet av varan måste bevisa att felet i varan uppkommit efter avlämnandet, för att inte ansvara för felet.
Vad behöver göras?
De förändringar som den nya lagen innebär påverkar de skyldigheter som näringsidkare har gentemot konsumenter. Det innebär att bland annat informationen till konsumenter kan behöva uppdateras i enlighet med den nya lagen, men kan även innebära att interna rutiner kring exempelvis reklamation behöver justeras.
Välkommen att kontakta Svensk handel Juridik
I samarbete med Svensk Handel har Svensk Handel Juridik tagit fram en vägledning i den nya konsumentköplagen. Kontakta Svensk Handel Juridik vid frågor om den nya konsumentköplagen och de åtgärder som kan krävas för att anpassa er verksamhet till de nya lagkraven.
Välkommen att kontakta Stina Hellberg och Anna Hultengård vid frågor. Kontaktuppgifter finner du här.