• Våra tjänster
    • Verksamhetsområden
    • Kurser
    • Löpande rådgivning
    • Abonnemangstjänst
    • Projektrådgivning
    • Hyr en bolagsjurist
  • Covid-19
  • Aktuellt
  • Medarbetare
  • Karriär
  • Kontakta oss

Konsumenträtt- och e-handelskurser

slider image
 

Digital konsumenträtt

OBS! Denna kurs är inställd p.g.a. rådande situation. Vi räknar med att kunna hålla kursen igen till hösten.

Kunskap inom konsumenträtt ger en ovärderlig grund för alla som i sitt arbete kommer i kontakt med konsumenter och ställs inför konsumenträttsliga frågor och problem.

Kursen vägleder dig genom konsumentlagstiftningen kopplat till kundresan och bjuder dig på diskussion om såväl relevanta regler som praktiska situationer inom de aktuella rättsområdena. Ökad kunskap inom dessa områden gör att ni som företag kan säkerställa att ni efterlever de konsumenträttsliga kraven i de viktigaste kontaktytorna med kunden. Detta bidrar till en förbättrad kundupplevelse, men är också nödvändigt för att undvika de nya konsumenträttsliga sanktionsavgifterna som kommer införas 2022.

Kursen är indelad i fem delar:

Förmiddag – Digital konsumenträtt

1. Erbjudandet

Har ni koll på hur man egentligen får lov att marknadsföra era produkter? Under denna del lär du dig:

  • Grundläggande regler för marknadsföring
  • Särskilt vad ni som företag bör tänka på vid influencer marketing
  • Vad som gäller för tävlingar
  • Krav för garantier
  • Vad som gäller för prissättning, reor och rabatter

2. Kundens beställning

E-handeln är idag ett måste för att ett företag ska vara konkurrenskraftigt på marknaden. Det kan dock vara svårt att hålla reda på alla EU-rättsliga krav som gäller för en e-handel. Under denna del går vi igenom vid man ska tänka på i beställningsflödet och du lär dig:

  • Vilka informationskrav som gäller för beställningsprocessen
  • Vad som blir avtalsinnehåll
  • Särskilt vad som gäller för tillkommande kostnader
  • Krav relaterade till kundens lagstadgade ångerrätt
  • Informationskrav för alternativ tvistlösning

3. Kunddata

GDPR har nog inte undgått någon och det är särskilt viktigt att ha koll på de grundläggande principerna i lagen när man som företag använder sina kunders personuppgifter för att driva försäljning. Under denna del går vi översiktligt igenom vad man som företag ska tänka på i förhållande till kunddata och du lär dig:

  • Innebörden av de grundläggande principerna
  • Informationskrav relaterat till GDPR
  • Vad kunden har för rättigheter till sina personuppgifter

 

Eftermiddag – Har kunden alltid rätt?

4. Företagets ansvar

Har kunden alltid rätt? Svaret på den frågan är svår för många företag och särskilt när fler och fler kunder anser att de har rätt även när så inte är fallet. Det är därför viktigt att ni som företag har koll på hur långt ert juridiska ansvar faktiskt sträcker sig. Denna kunskap gör att ni kan fatta informerade beslut om vad som är er rättsliga skyldighet och vad som är goodwill. Under denna del går vi igenom grundläggande bestämmelser i konsumenträtt och du lär dig:

  • Vad som gäller för leverans
  • Särskilda regler för avbeställning och handpenning
  • Vad som gäller vid returer
  • Vad som utgör fel i vara respektive dröjsmål
  • Regler för reklamation, tidsfrister och bevisbörda

5. Kundens rättigheter

God reklamationshantering kan bespara företaget kostnader i såväl administration som kundnöjdhet. För att säkerställa att goda rutiner för reklamationshantering är det en förutsättning att ha kunskap om kundens rättigheter. Under denna del går vi igenom vilka påföljder som kunden kan göra gällande och du lär dig:

  • De aktuella påföljderna vid fel i vara och dröjsmål
  • Särskilt om skadestånd
  • Innebörden av ett täckningsköp

Deltagare/förkunskapskrav

Inga förkunskaper krävs. Kursen riktar sig till de som kommer i kontakt med konsumenter eller konsumenträtt i sitt dagliga arbete t.ex. personer som arbetar med marknadsföring, e-handel, kundtjänst, bedriver handel och bolagsjurister.

Kurstillfälle

Datum: Tisdagen den 26 maj 2020

Tid förmiddagspass: 09.00- 12.00 (registrering och morgonkaffe från kl. 8.30)

Tid eftermiddagspass: 13.00 – 16.00

Plats: Svensk Handels Hus, Regeringsgatan 60, Stockholm

Kostnad

Alla priser anges exkl. moms.

 Kurs Medlemsföretag Övriga
Alternativ 1 Heldag 5000 kr 6000 kr
Alternativ 2 Endast Digital konsumenträtt 3000 kr 3500 kr
Alternativ 3 Endast Har kunden alltid rätt? 3000 kr 3500 kr

 

I kursavgiften ingår

  • Kursmaterial
  • Morgonfika
  • En lätt lunch i våra lokaler till er som anmält er till både för- och eftermiddagspasset

Anmäl er senast 19 maj

Anmäl er här

Vänligen ange i er anmälan:

  • Vilket alternativ som anmälan avser
  • Företagsnamn och organisationsnummer
  • Faktureringsadress
  • Kursdeltagares namn
  • Kursdeltagares telefonnummer
  • Kursdeltagares e-post
  • Kostpreferenser

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med anmälan i vår integritetspolicy.

Hem Digital konsumenträtt (Stockholm)
En del av Svensk Handel

Svensk Handel arbetar för att stärka handelns konkurrenskraft. Svensk Handel är en arbetsgivarorganisation som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Svensk Handel Juridik är ett helägt dotterbolag till Svensk Handel och har i mer än 40 år bistått medlemmar med juridisk rådgivning. Som medlem i Svensk Handel får ni rabatterade priser på vår rådgivning.

Svensk Digital Handel

Svensk Distanshandel AB utvecklar tjänster och driver frågor som bidrar till en tryggare, smartare och mer lönsam digital handel i Sverige. I nära samarbete med föreningen Svensk Digital Handel verkar de tillsammans för att stärka den svenska e-handelns konkurrenskraft. Medlemmar i Svensk Digital Handel får rabatterade priser på vår rådgivning.

Trygg E-handel

Trygg E-handel är en certifiering för nätbutiker som visar konsumenten att du som e-handlare är en seriös aktör som står för tydliga, enkla och enhetliga villkor och att köpet sker tryggt och säkert. Du kan ansöka om certifieringen på Svensk Digital Handels hemsida.

 
Kontakta oss

Svensk Handel Juridik
Brunnsgatan 6, 2tr
111 38 Stockholm
Telefon: 010-47 18 710

E-post: info@shjuridik.se

Våra kontor

Göteborg
Drottninggatan 56
411 07 Göteborg

Stockholm
Brunnsgatan 6, 2 tr
111 38 Stockholm

Meny
  • Om oss
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Våra tjänster
  • Allmänna villkor
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev